skratt

Fick precis läsa ett citat ifrån någon blogg som en kompis hittat på nätet.

"Falufrigänget för er överklassfolk eller "wannabe överklassfolk" eller för er som bara "är duktiga på att planera". Gillar att poängtera hur roligt dom har =) "

Det är alltså beskrivningen utav de som går på FaluFri precis som jag. Jag skulle nog inte säga att det är en skola med överklassfolk där och inte så många wannabe's heller. Det finns ungefär samma "typer" där som på villken komunal skola som helst. Sen att vi är duktiga på att planera, hmm, ja vissa kanske. Själv är inte planering min starka sida då jag oftast är otroligt impulsiv. Men visst har jag blivit bättre. Men det är väl självklart att om man går på en skola där man planerar sina lektioner själv osv så lär man sig ta ansvar. Lika så att om man går på natur så lär man sig eller blir bättre på kemi, matte och fisyk!   Roligt, men det har vi faktiskt så det kan jag inte klaga på!

Jag har fått en del frågor om hur det är att gå på en fri skola och hur falu fri skilljer sig ifrån andra skolor.
Så nu tar jag mig tid att  skriva om det.

Skolan:

FaluFri för mig har varit en skola där jag själv lärt mig att ta ansvar för det jag gör och inte gör. Många klagar på att det är så fritt som det är, men själv tycker jag bara att det ger en inblick i hur livet kommer att gå till sen. Jag ser det inte som negativt att planera utan snarare som en extra kurs som jag kommer ha en enorm nytta utav.

Lokaler:
Vi har vanliga lektionssalar som vi eller lärarna bokar när man tex vill ha en genomgång utav något eller kanske en disskution. Sen går konceptet ut på att man är en liten grupp på ca 5-6 personer som delar på ett rum där man har datorer och använder det som "basgruppsrum". Det är alltså vårat rum,  precis som hemma.  Ofta blir man väldigt nära de man delar sitt rum med. Som jag och min grupp, vi är väldigt nära vänner privat också pga att man är så "inpå" varandra. Vi har två soffor i vårat rum, gardiner, bord, mattor, prydnader, blommor och massa annat. Precis som hemma.

Lärare:
Våra lärare har en kalender där man via ett system kan boka in dem då man behöver. Dem har genomgångar och kurs uppstart och sen är det upp till var och en att ta ansvar för att få så mycket hjälp som man behöver. Jag har aldrig förut upplev en sådan possitiv kontakt mellan elever och lärare. Dem är alltid där för oss och man får alltid den hjälp man ber om. 

Det är lite kring skolan. Det blir för myket att skriva och läsa annars.

image155

Här en lite del utav vårat rum, lite messy dock. Det är Erik och Rebecca som pluggar.

Kommentarer
Postat av: Dennis

Jaha, skönt att ta studenten med andra ord? Ja, jag går andra året... Musikprogrammet :P Vilken linje går du på?

God natt...

http://www.dennism.se

2008-03-19 @ 23:05:06
URL: http://www.dennism.se
Postat av: Annna Strand

Falufri är helt enkelt en underbar skola :)! Kul o se dig idag vedran, alltid lika glad :)!

2008-03-19 @ 23:19:58
Postat av: falulicious

Tack för gratis PR! I gengäld vill falulicious göra en intervju med dig som kommer att publiceras på bloggen.
Den kommer att ske via mail, då grundtanken är att inte avslöja personen/personerna bakom bloggen. Intresserad? Skicka ett mail till [email protected]

På återseende!

2008-03-20 @ 00:31:55
URL: http://falulicious.blogg.se
Postat av: Dennis

Jag tycker om sång väldigt mycket men jag vill arbeta som advokat i framtiden, det är mycket säkrare. Men om man lyckas som artist så är det ännu bättre. :)

Okej, alla snackar om studenten nu för att det närmar sig, men det är jobbigt för de som inte vet exakt vad de ska göra efteråt..

Caoos...

http://www.dennism.se

2008-03-20 @ 09:53:56
URL: http://www.dennism.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0