Islam

Såg att en bloggare skrivit om sina tankar om islam, eller rättare sagt fördommar.

Jag är själv inte muslim men är otroligt trött på att denna religon återigen blir så misstolkad. Jag känner mig otroligt less på folk som inte tar reda på fakta innan de går på något de själva anser sig förstå.
Ska man ha åsikter om något då tycker jag att dem åsikterna ska komma ifrån djupet och grunda på relaterad fakta.

Det som mest stör mig och gör mig otroligt irriterad är att de som uttrycker sig ofta blandra ihop kultur och religon.
Islam är en religon som INTE förtrycker utan hedrar kvinnor.  De kvinnor som blir slagna, förnedrade, könsstympade är offer för kultur och okunskap och inte offer för islam.
Islam ser kvinnan som något värdefullt.

"Den bästa muslimen är den som är bäst mot sin fru och jag är bäst mot min fru."
 (Tirmizi vol. 2, nr 323)

"De troende med den mest kompletta tron är de med bäst karaktär. Och de bästa av er är de som behandlar sina fruar bäst."
(Imam Ahmad vol. 2, nr 250)


Där har ni två perfekta exempel på uppmaningar att älska sin kvinna över allt annat. Dessutom uppmans man att behandla dem väl, och om inte det är ett perfekt exempel på missförstånd, så vet jag inget annat.
Ofta tror många att Islam förtrycker kvinnan, stänger in och kränker. Men NEJ, Det är kultur och inte religon!


Kommentarer
Postat av: ramazan

Håller helt med dig. Bra att du tar upp sånt som inte berör dig annars i vardagen.. Finns många slon därute som så gärna vill smutskasta denna religion som annars har minst lika mycket "baksidor" eller tvärtom, som kristendomen eller någon annan religion.
Men men, det ska ju alltid vara en "syndabock" i allt. Vad gäller religionsfrågan så har väl olyckligtvis muslimerna fått tagit den titeln.

2008-03-23 @ 23:50:20
Postat av: andreasanton

fan asså, tänkte precis samma sak när jag läste hans inlägg.

2008-03-24 @ 00:24:58
URL: http://andreasanton.blogg.se
Postat av: Dennis

Jag dog nästan igår av kylan, mina ben kunde nästan inte ta de sista stegen till dörren...

Haha, det är nog en rätt så realistisk känsla du här. :P

2008-03-24 @ 11:13:07
URL: http://www.dennism.se
Postat av: andreasanton

Ha en bra dag ;D

2008-03-24 @ 13:02:43
URL: http://andreasanton.blogg.se
Postat av: Lejla

awwwww, klockrent inlägg... stolt är jag =D

2008-04-02 @ 20:13:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0