En bit av svensk avundsjuka

Här sitter jag med min vän ett helt hav plus en bit till ifrån mitt liv i Sverige. Tänk va skönt det kan vara att komma bort och slippa allt som gnanger. Men det finns människor kvar som gnager sig genom varenda kvadratmeter. Tills dem försöker nå mig med sina ord och tankar. 

Folk hemma i Sverige pratar fortfarande skit om hur det går här. Vad jag gör här och hur jag mår här. Det irriterar mig så fruktansvärt för dem har igentligen ingen aning.  Den enda kontakt jag haft till Sverige under tiden jag varit här är min mamma. Jag har pratat med någon vän någon enstaka gång och det är på tok för lite för att dem ska kunna fatta sig en uppfattning om hur mitt tillstånd här är. Om jag ska vara ärlig så är det nästan så att dem inte ens har  visat intresse.
Men att sitta hemma i Sverige och prata skit om det lilla dem vet, det gör dem tamefan.

Men visst jag kan förstår det. För trosts allt sitter dem kvar i sin lilla bubbla där dem tror att allt är så jäkla bra. Vi satt där allihopp och tyckte att livet var perfekt och att vi var så jäkla bra. Men det var inte sann ingen för hadde det varit så bra så hadde våra leenden varit äkta, men det var dem inte! Jag vet det för jag satt där också och gjorde samma sak.

Men det största problemet är att dessa vänner nu sitter hemma och förutspår hur det kommer gå för mig utan en enda bit av den verklige faktan. Dem har ju ingen aning. Varför?

Jo det är pga av för att dem är kvar i  sin bubbla där jag tagit mig ur och försöker än. Här har jag tagit mig kraft och intsiativ att ta mig ur och göra något framgångsrikt i mitt liv,  Att ta ett steg ut ur det falska för att få en bit av erfarenhet och verklighet är för mig framgång. Att sitta och låtsas och leva i en fantasivärld är INTE vad livet går ut på.

När jag tog mig ur spräckte jag den bubblan och dem som är kvar fick en spark av verkligheten. Dem förstod att det inte var äkta, det vi levde i.. Det gjorde dem förrvirrade och antagligen arga, avundsjuka.
Det dem nu vill är att jag ska misslyckas för att komma  tillbaka så vi kan åter stänga igen bubblan av fantasivärlden och leva fejkat lyckliga i restan utav våra liv.. 

Men ärligt. Att komma tillbaka till Sverige är inte att misslyckas! Så dem får prata på bäst dem vill.
Utan att faktiskt sitta kvar där och låtsas det är att misslyckas. Den här resan jag gjort har varit svår för jag har längtat hem då och då men jag har varit kvar här och kämpat ändå. Det är något dem som pratar skit aldrig skulle våga göra. Det är ett tecken för mig att jag har lyckats.  Ett annat tecken på framgång är deras ord som dem slänger. För det visar att dem just nu är på ett ställe som dem själva inte kan kontrolera, darför är det så mycket lättare att försöka blanda sig in i mitt liv. För då slipper dem ta ansvar för sitt eget MISSLYCKADE öde.

Ne det finns en del jag verkligen kommer att göra mig av med när jag kommer hem. Folk jag aldrig mer vill se eller prata med. Det kommer vara  svårt, men jag kommer göra det.  (se det har jag lärt mig)
En annan sak jag fått utav den här resan är att se sanningen bakom folks beteende. Jag vet villka som bryr sig och inte.
Jag har fått veta för att ni inte kan hålla er till varandra utan en och en hör av sig till mig för att berätta vad den andra har sagt så att ni kan rädda er själva.

Men hörrni. Oroa er inte för mig. Trust me, ta en titt på eran situation för det är den som katastrof.
XoXo


Kommentarer
Postat av: anonym

Ja det har du rätt i! Jag känner två utav dina vänner och det har pratats om dig även där. Så det har du helt rätt i!

2008-12-17 @ 17:04:55
Postat av: Helena

Shit, det var verkligen huvudet på spiken! Din erfarenhet kommer att stärka dig otroligt mycket, att du redan inser det är bra, och du kommer att fatta det ännu mer när du kommer "hem" igen. Man behöver få distans till Sverige för att verkligen kunna se landets för- och nackdelar på ett nytt, nyktert sätt. Sedan kan man på ett helt nytt sätt sålla bland det man ser och upplever, och ta till sig det som är sant för en själv och skita i resten. Keep on doing your thing!



kram

2008-12-17 @ 21:20:05
Postat av: Ronja

Vem är du så arg på?

2008-12-18 @ 22:56:00
Postat av: blues

bra sagt - jag är så glad att du inser själv hur saker och ting förhåller sig när det gäller avundsjuka och annat som hör till svensk vardag eller uppfostran.

Det som jag alltid sagt - varje medalj har två sidor, och det man får ofta se är den fina, ljusa sidan. Men hur det ser ut på den andra sidan måste man klura ut själv och vänta.

Men man ska altid lyssna på det som de kära och nära har att säga, i synnerhet de äldre för de har stor erfarenhet.

Stå på dig och kör hårt.

Kramis

2008-12-21 @ 19:05:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0